Sosyal Güvenlik Hukuku Sigorta Kolları Nelerdir?

Sosyal güvenlik kapsamına giren sigortalar, kendinizi, aracınızı, evinizi ya da herhangi bir ürününüzü güvence altına almak için önceden ödediğiniz primdir. Zorunlu sigortaların yanı sıra isteğe bağlı olarak yapılabilen sigorta çeşitleri de mevcuttur. Sigorta kolları genel olarak ikiye ayrılmaktadır. Bunların biri kısa vadeli sigortadır. Kısa vadeli sigortalarını ise; hastalık sigortası, analık sigortası ve iş kazaları ve meslek hastalıkları sigortası kapsamaktadır.

Bir diğer sigorta kolları ise uzun vadeli sigorta kollarıdır. Uzun vadeli sigortalarını ise; yaşlılık, ölüm sigortası ve malullük sigortası kapsamaktadır.

Kısa Vadeli Sigorta Kolları Nelerdir?

Sosyal güvenlik sistemlerinin temel aracını oluşturan risklere karşı sigorta kolları bulunmaktadır. Bu sigorta kollarından birisi ise kısa vadeli sigorta kollarıdır. Üç ayrı sigortayı kapsamaktadır. Peki kısa vadeli sigorta kollarını kapsayan sigortalar nelerdir? Kısa vadeli sigorta kollarını kapsayan sigortalar ise şu şekildedir;

1. İş Kazası ve Meslek Kazası Sigortası; Bir kamu altında çalışan personellere iş kazası sonucunda oluşan risklere karşı patronlar tarafından ödenen sigorta türüdür. İş kazası sonucunda şu gibi haklar sunulmaktadır;
  • Eğer kişi iş kazası geçirmiş ve geçici günler işe gidemezse; günlük olarak ödenen iş göremez ödeneğidir.
  • Kişi sürekli olarak iş göremezse; sürekli iş göremezlik geliri bağlanmaktadır.
  • Kişi iş kazası sonucunda ölmüşse hak sahiplerine ölüm geliri bağlanmaktadır.
  • Ölen kişinin kızına bağlanan ölüm geliri evlendiği vakit kesilmektedir. Ölüm geliri yerine ise evlenme ödeneği verilmektedir.

2.Hastalık Sigortası;

Hastalık sigortası genel olarak iki temel unsura bağlı olarak yapılmaktadır. Bunlardan birisi çalışma gücünün kaybı, bir diğeri ise kazancının kaybına bağlı olarak yapılan sigorta türüdür. Bu sigorta hastanın yatarak ya da ayakta tedavi olması durumunda devreye girmektedir. Ayrıca geçici süre iş göremezlik ödeneği sağlanmaktadır.

1. Analık Sigortası;

Analık sigortası kapsamında bulunan kişiler geçici iş göremezlik yaratan sosyal sigorta riski olmaktadır. Sigortalı kadın geçici sürede olsa gelir kaybına uğramaktadır. Bu nedenle analık sigorta hakkına sahiplerdir. Sadece hamile kadınlar değil erkeklerde bu sigortadan yararlanabilmektedir. Bir erkeğin hamile eşi varsa bu sigortadan yararlanabilir. Detaylı bilgi için sosyal güvenlik hukuku sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Uzun Vadeli Sigorta Kolları Nelerdir?

Sosyal güvenlik kurumunun sigortalı kişiye sunmuş olduğu ya da olacağı imkanların daha uzun vadeye yayılı olmasına uzun vadeli sigorta kolları denmektedir. Sosyal Güvenlik Kurumu’nun tahsil ettiği ya da tahakkuk ettirdiği prim oranları diğerlerine oranla daha yüksektir. Üç ayrı sigortayı kapsamaktadır. Uzun vadeli sigorta kollarını kapsayan sigortalar şunlardır;

1. Ölüm Sigortası; Sigortalı bir kişinin ölmesi durumunda geçimlerini sağladığı kişilerin/yakınları için sosyal bir risk oluşmaktadır. Ancak uzun vade kapsamında bulunan ölüm sigortası sayesinde ölen kişinin yakınlarına ödenen primli ödenektir. Zorunlu sigorta kapsamında yer almaktadır. Ölüm sigortasında sağlanan haklar ise;
  • Ölen kişinin yakınlarına ölüm aylığının bağlanması,
  • Ölen kişinin evlenecek olan kız çocuklarına evlenme ödeneği verilmektedir.
  • Ölüm toptan ödemesidir.

2.Yaşlılık Sigortası; Sigortası bulunan kişinin belirlenmiş olan yaşa gelmesi durumunda, yaşlılık aylığı sağlayan zorunlu ve primli bir sosyal sigorta türüdür. Zorunlu sigorta kapsamında yer almaktadır. Bu sigorta kadınlarda 58, erkeklerde ise 60 yaşını doldurmuş kişilerde devreye girmektedir. Yaşlılık sigortasının sağladığı ödenekler ise;

• Yaşlılık aylığı
  • Toptan ödeme
  1. Malullük Sigortası; Sigortalı kişinin belirli şartları kapsaması durumunda ve malullük halinin tespitlenmesi sonucunda kişi lehine yapılan primli sosyal sigorta türüdür. Zorunlu sigorta kapsamında yer almaktadır. Malullük sigortasının sağladığı ödenek ise;
  • Kişiye hak malullük aylığının bağlanmasıdır.

İzmir avukat, sosyal güvenlik hukuku alanında müvekkillerine rehberlik eder, haklarını korumalarına yardımcı olur ve bu sigorta kollarıyla ilgili hukuki konularda destek sağlarlar. Bizimle iletişime geçme ve verdiğimiz avukatlık hizmetleri hakkında detaylı bilgiye ulaşmak için https://www.kapitalhukuk.com/  adresini ziyaret edebilirsiniz.